2 July 2008

Balada Warga Kampus... dalam kenangan

SEM I
Aku antara yang bertuah kerna diterima masuk UMS. “Mahasiswi” gah sungguh gelaran itu bagi aku. Teringat kembali kata-kata cikgu waktu di bangku sekolah dulu, kampus adalah dunia yang penuh dengan keseronokan, tempat mencari ilmu, kawan, teman & jodoh. Namun kegembiraan tidak berpanjangan, berjauhan dengan keluarga membuatkan aku jadi 'kera sumbang'. Tambahan pula persekitaran dan suasana baru menjadikan aku seorang pendiam & menyendiri, lantas aku ambik keputusan kemas barang & balik semula ke kampung halaman. Aku lupa pada hajat & niat asal untuk memiliki segulung IJAZAH. Universiti Malaysia Sabah, Sekolah Sains Sosial, Sosiologi & Antropologi, Kampung D Blok B bilik 1.o7 jadi kenangan.

SEM II
Aku kembali semula menjadi warga UMS. Dengan tekad dan azam baru untuk memiliki ijazah. Aku berusaha sekerasnya bersama kawan-kawan. Walaupun ada ketikanya aku langsung tidak tau apa-apa. Kerna janji pada mami, kak long, abang ngah & diri sendiri aku bulatkan tekad. Aku pasti aku boleh!. Seperti juga student lain aku tidak terkecuali dengan masalah assignment, dateline, ptptn, fieldwork dan macam-macam lagi. Aku masih tidak punya kawan, aku cuma kenal dengan ummi, aza & kak pija (roommate aku).. mungkin sikap pendiam aku, aku dikenali sebagai “Budak Sombong”. Alah… title yang biasa dinobatkan untuk aku. Aku ‘juara’ kategori ini.

SEM III
Semester ini aku dah punya kawan, DYA. Kami kenal waktu semester I lagi tapi penarikan diri aku dari pengajian menyebabkan kami semakin jauh. Namun semester ini kami benar-benar rapat. Ke mana saja pasti berdua. Orang mula kata kami melekat macam gam. Walaupun citarasa kami berbeza namun seperkara buat kami rapat, kami saling menghormati “HAK” masing-masing.

SEM IV
Aku & Dya tetap tabah menghadapi apa jua dugaan, rintangan & cabaran yang datang. Walaupun kadang-kala kami berselisih faham namun kata orang itu “asam garam dalam persahabatan”. Susah sangat mau fleksibel dengan orang lain sebab kami tau kami memang susah mau ngam dengan orang. Tiada siapa yang lebih memahami aku melainkan Dya seorang.. Rasa sedikit kecewa walaupun study macam orang lain namun result ku tetap “cukup makan” saja. Rasa mau capai yang lebih baik daripada ini namun…. Entahlah. Umur makin meningkat namun ini bukan alasan untuk aku jadi ‘mature’. Biar saja, asalkan aku tak ganggu & susahkan orang… MAMES kali ini kami tetap jadi urusetia, seperti biasa semua orang kelihatan berlumba-lumba mau kelihatan cun & macho malam itu. Alhamdulillah, Dya bertemu “teruna”nya malam itu. Semoga berakhir ke jinjang pelamin. Tahniah!

SEM V
Third year membuatkan kami sibuk. Aku juga tidak terkecuali. Result pula mesti dipertingkatkan. Wajib!. Sibuk dengan study kami juga sibuk dengan projek. LASBELA adalah projek yang penuh cabaran, kontroversi, konflik dan keseronokan. Alhamdulillah segala berakhir dengan kegembiraan. Cuma sedih sekali Dya tidak dapat bersama-sama merasai kegembiraan di Nabawan. Alahai… musim ini aku disedarkan bahawa aku sebenarnya tidak layak berkawan dengan orang lain selain DYA. Tanpa Dya aku jadi tidak keruan. Aku tidak tau mau buat apa, aku tidak tau di mana harus mula. Alahaiii eka…

SEM VI
Semester ini adalah semester terakhir aku bersama dengan budak ANTSOS 2000-2003 (Dya, min, dha, bill, ansh, budi, braham, danson, dyg, kak lyn, kak meela, ita, noi, mus, Maurice, Linda, shima, roz, yun, nor, bos, ho, ju, jayis & christ). Kenangan bersama mereka tetap terpahat di hati ini & pada sesiapa yang pernah dikenali, didekati & didampingi selama ini, juga tetap dalam ingatan. Semester ini terlalu banyak kenangan, pahit & manis silih berganti namun aku yakin ‘mereka’ yang terlibat pasti sedar bahawa dalam berSAHAJA & keSELAMBAan aku, aku tetap terGURIS… Terima kasih pada mereka-mereka yang menganggap aku Kawan dan Teman… Harapan semoga korang tetap mengingati aku sebagaimana aku mengingati korang…

No comments:

Post a Comment

 

mrmnj Copyright © 2014 Designed by LizQasandra LizQasandra