5 August 2015

SUATU OBLIGASI

Sesekali beradu dari kesibukan yang kian panjang.. teringat peristiwa 'dia' anak didik ku siang tadi... kedengaran tangisan meraung nun di hujung sana.. ada apa??.. jemariku berhenti mengatik papan kekunci.. tengah banyak idea ni.. namun lolongan itu membuat aku berada di persimpangan : akur dengan semangat kerja yang waja ini atau komakan saja... nanti sambung lagi.. kaki akur mlangkah..
Dia aku temui bersama 'mereka'.. apa pula yang dibuatnya kali ini.. bertanya lagi pada diri.. wadah menghadapmukakan itu seolah tiada makna.. yang menganiaya geleng tak mengaku.. yang teraniaya, ditanya membatu bisu.. bukan tak mau membela diri.. tapi itulah dayanya.. suasana berlangsung bingit.. yang menghakimi terus lantang dan nyaring.. namun tiada sentuhan untuk menyakiti.. tiada pukulan juga cubitan.. hanya soalan demi soalan.. yang kadang-kadang bernada keras.. segalanya dengan niat mendidik dan mengajari.. namun, aduhhh jangan taajal.. aku mengeluh.. anak sekecil itu perlu trik untuk memancingnya bersuara.. mengakui kesalahannya.. menyatakan kebenaran.. merasai keinsafan.. memohon kemaafan dan menyedari itulah yang terakhir kali.. tahukah 'mereka'...
Aku juga antara yang nyaring dan lantang bila bersuara.. acapkali aku penyebab airmatanya mengalir laju.. aku juga yang selalu membuatkan dia mengalun esak tangis.. tapi tidak bermakna aku tidak cakna.. tidak kali ini.. dia ku bawa erat dalam pelukan.. nyata degupan jantung itu laju skali.. dig dag dig dag.. takutkah??.. antara dua barangkali.. takut kerana dimarahi dan bakal terima hukuman atau takut kerana mencederai "kawan mengaji".. akhirnya dia bercerita kepada ku.. "aku dan dia buat kerja tadi.. lepas tu.. lepas tu.. tiba-tiba aku cucuk mata kanannya dengan pensel..ya aku sengaja".. lancar dia mengakuinya.. yang sedari tadi ku perhati dia geleng kepala kanan kiri... laju dan bersungguh.. seolah-olah memberi isyarat "sumpah! bukan aku pelakunya".. tak mau mengakui.. tapi kau dan aku punya chemistry.. akhirnya kau akun salah..
Ada kalanya.. yang muda itu tak semesti tak tau.. yang lama itu belum tentu mampu mengatasi.. ketidaksempurnaan itulah melengkapi.. bernoktah pada ilmu semata mungkin membuatkan kita buta, sesekali berpaksi la pada naluri.. mungkin kali ini naluri bisa mengatasi ilmu mu yang tinggi...

No comments:

Post a Comment

 

mrmnj Copyright © 2014 Designed by LizQasandra LizQasandra