17 December 2013

KAU yang ku gelar "SAHABAT"

inikah fantasi atau realiti..
kewujudan aku dI sini adalah terpanggil untuk mencari sesuap nasi.. bukan jawatan dan pangkat yang ku cari, bukan permusuhan dan persengketaan.. jauh sekali untuk bertipu dusta, mengadu domba, meraih simpati... namun inilah nasib.. kadang-kadang yang kita fikirkan demi kebaikan semua pihak akhirnya musnah menjadi mimpi ngeri.. hari demi hari dilalui dengan pemantauan berterusan & pencarian kesalahan dan kesilapan diri.. teruskan laa aku sudah lelah...

di satu pagi ketibaan awal ke tempat kerja mengejutkan aku melihat sang memorandum berada di atas meja.. seakan-akan memanggil aku mencoretkan sain mati juga cap jari.. ayat demi ayat aku telusuri, rangkap demi rangkap aku habisi.. akhirnya aku di nokhtah yang terakhir.. aku akui ada juga kebenarannya maka tanpa prasangka aku turunkan sain mati tanda pilihan paling berani dan berani mati... seterusnya nashkah bertukar tangan, maka genaplah 10 orang yang menandatangani...

tapi akhirnya sang memorandum yang diharapkan sebagai pemulihcara menjadi senjata pemusnah persahabatan yang selama ini erat terjalin.. persahabatan yang selama ini utuh mula dipersoalkan dan dilupakan.. lalu satu demi satu mula menjauh.. dingin dan sepi.. aku terima ini sebagai takdir.. kami yang 10 pasrah, andai inilah nokhtah persahabatan kerana apa yang diperjuangkan.. apa yang dibangkangkan bukan laa untuk kesenangan sendiri.. sungguh tidak aku mengerti... kerja ini harus diteruskan.. kerja ini harus dilalui dengan kesabaran.. jauh di sudut hati berkelana sebuah persoalan "sampai bilakah semua ini harus dihalalkan?"..

satu perumpaman melayu yang cukup indah buat ku dan rakan-rakan "ibarat mentimun dengan durian, digelek luka, menggelek pun luka".. namun, syabas atas keberanian dan berani mati untuk sebuah anjakan paradigma yang tak pernah teranjak dan dianjak..

No comments:

Post a Comment

 

mrmnj Copyright © 2014 Designed by LizQasandra LizQasandra