8 June 2011

RM 50 HUKUMAN MAKI "POLIS BODO"

Sungguh aku terkejut dengan apa yang aku tonton di Berita semalam.. seorang gadis diberi hukuman RM50 kerana memaki seorang polis dengan mengatakan “Polis Bodoh”kerana polis (Konstabel Mohd Hafifi Ali) tersebut menegur gadis tersebut yang tidak memakai topi keselamatan ketika menunggang motosikal di kawasan LTSM, Kuala Terengganu menuju ke tempat kerjanya di sebuah Butik di Lapangan Terbang Sultan Mahmud. Sedangkan pada aku makian dan ucapan kurang

sopan sudah menjadi sarapan, kudapan, lunch aku. Ini yang sering disaji oleh beberapa pelajar di sekolah aku. Namun, setakat hari ini aku belum lagi menerima makian. Mungkin juga kerana perwatakan aku yang kadang-kadang macam singa betina membuatkan kata-kata makian itu tidak ditujukan kepada aku. Tapi aku pernah mendengar beberapa rakan guru dimaki oleh pelajar. Pernah satu ketika aku menyaksikan peristiwa ‘pelajar N’ memaki rakan guru yang memberinya kertas ujian. Pelajar ini berpura-pura tidur, lalu guru yang baik hati serta lembut perwatakannya mengejutkannya daripada tidur. Pelajar ini bangun lalu mengungkapkan kata “puki ma kau, jangan kacau aku mau tidur”.. astagfirullahalazim.. kami tidak pernah mendidik untuk mereka berani berkelakuan biadap sebegitu.. kami tidak pernah mengajar mereka agar mengungkapkan kata-kata lucah & tidak bermoral itu.. sungguh kami tidak pernah.. pada aku tidak kisah sama ada mereka pelajar aliran perdana atau pelajar pendidikan khas. mereka tidak boleh berlaku biadap pada insan yang mengenalkan mereka ABC dan 123.. Pelajar Pendidikan Khas juga tidak terkecuali dengan perkara ini, apakah kerana mereka memegang kad OKU mereka boleh berlaku biadap kepada guru? kad OKU itu bukan sebagai tiket untuk mereka berkelakuan biadap dan kurang sopan terhadap guru. Guru yang selama ini mendidik mereka.

Sebagai guru baru mungkin anggapan aku ini salah.. sebagai guru yang cetek ilmu pengetahuan mungkin saja ungkapan aku ini dangkal.. sebagai guru baru yang kurang pengalaman mungkin saja pandangan aku ini khilaf.. namun pada aku “Guru yang cemerlang itu adalah guru yang bukan sahaja dapat menyampaikan ajaran dengan baik tetapi mampu mendidik pelajar agar menjadi manusia yang memberi kebaikan pada diri sendiri dan orang lain”.. pada aku seorang guru itu gagal bila dia tidak boleh mendidik.. bila dia dimaki.. bila dia merelakan perbuatan biadap pelajar-pelajarnya..

Saya terbaca Harian Metro, 28 April 2011 bertajuk "Cikgu Denda Ala Along".. dimana seorang guru Matematik didakwa telah mengambil tindakan ala along terhadap pelajarnya yang gagal menyiapkan tugasan apabila bukan saja mengutip wang denda RM1, malah mengenakan bunga harian dua kali ganda jika mereka lewat membuat bayaran. Beriya-iya parents pelajar ini membuat aduan berikutan anaknya mengadu. Namun, setelah siasatan dibuat rupanya denda ini hanyalah diberi pada pelajar yang seringkali tidak mendengar teguran dan tidak membawa buku ketika P&P.. namun kalau ikut aduan pelajar tersebut didenda kerana salah memberi jawapan. Saya tidak salahkan ibu bapa kerana sayangkan anak-anak, tapi jika perkara seperti ini berlaku parent kena berjumpa guru tersebut di hadapan Pengetua agar perkara yang tidak jelas dapat diperjelaskan. Jangan hanya menuding jari mencari kesalahan kepada manusia yang selama ini bertanggungjawab menjadikan anak-anak kalian sebagai modal insan yang bakal menerajui Negara Maju Berpendapatan Tinggi ini…

sebagai guru kami tidak mungkin mengkhianati segala apa yang telah kami janji.. janji.. tunai tetap kami tunaikan

_________________________________________________________
jangan kau pandang BIBIR YANG MANIS itu, kerna ia bisa mengHANCURkan
jangan kau pandang WAJAH YANG INDAH itu, kerna ia bisa meRACUNmu
_________________________________________________________

No comments:

Post a Comment

 

mrmnj Copyright © 2014 Designed by LizQasandra LizQasandra