22 March 2011

RUPANYA SETAHUN SUDAH...

Alhamdulillah.. rupa-rupanya suda sampai setahun.. 22 Mac bermakna aku telah setahun menjadi Guru DG41.. baru setahun jagung... mungkin itulah anggapan korang yek.. :) apapun syukur ya Allah.. akhirnya aku berjaya harungi setahun ini dengan pelbagai rintangan manusia "bodoh sombong" yang entah bila akan sedar & insaf..
Sejarah perjalanan aku sebelum guru.. adakah aku ini "penganggur terhormat"?? tidak.. sebelum ini aku merupakan Pembantu Tadbir N17.. juga lantikan SPP.. aku perna bertugas di Pejabat Audit Sekolah Beaufort yang tugas utama aku adalah menjalankan pengauditan terhadap akaun sekolah (Wang kerajaan, Asrama & SUWA).. aku membuat laporan audit bagi membolehkan sekolah2 di bawah skop pengauditan mendapat sijil.. Sijil Audit Berteguran & Sijil Audit Tanpa Teguran..
Setelah itu, aku berhijrah ke KML dengan menjalankan tugas perkhidmatan dan kewangan.. sedar tak sedar banyak yang aku pelajari sepanjang menjadi PT N17..
Pengalaman ini memberi aku ruang untuk mengkritik dalam diam mengenai tugas-tugas PT N17 di sekolah aku.. sangat jauh beza berbanding apa yang aku dan kawan2 PT aku terdahulu..
antaranya..
*buat surat, kerani tak buat.. individu itu sendiri yang kena buat pastu minta sdiri sain boss.. pastu kasi PT.. PT akan pos.. tapi kita kena bayar pos itu sendiri walaupun itu adalah berkaitan dengan perkhidmatan...
*salinan-salinan sijil perlu dikemukakan & disimpan di dalam fail.. tiba masa memerlukan salinan sijil, PT akan panggil cikgu2 yang berkenaan & minta 3/4 salinan lagi..
~~~ Ringkasnya, tugas PT cuma terima & pos.. uiii senangnya..
bila dikatakan guru diganggu dengan tugas-tugas perkeranian, kerana kurang kakitangan staf sokongan.. tak releven, kerani banyak dah, tapi tak nak buat keja..
sori yek PT2 ini bukan persepsi tanpa pengalaman.. kerana aku menulis berdasarkan pengalaman aku di sini sepanjang 1 tahun... mungkin tahun2 akan datang aku akan dapat pengalaman baru lagi..
okey... biar aku listkan di sini apakah beza life aku.. antara Guru & PT..
Tempat keja ~ Pastinya suasana keja PT lebih ummp sbb meja teratur, tersusun mesti ada sebijik PC, printer, telefon & ada aircond.. Guru ~ Meja serabut, fail & buku latihan murid bertimbun2 atas meja, takda pc guna laptop sendiri, printer pon takda, telefon lagi laa takda.. aircond takda, guna kipas jak..
Pendapatan ~ Pastinya gaji Guru lebih tinggi dari PT laa...
Bidang Tugas ~ Pastinya tugas Guru lebih mencabar, banyak, masa kerja yang tak menentu, tugas sentiasa berubah dan dibuat penambahan.. PT punya tugas lebih efisyen, tak bercambur aduk, fokus pada satu skop sahaja...
Boss ~ hahahah... no komen...
Rakan sekerja ~ sama saja.. kadang2 ada juga la "doubletape"... depan licin, blkg melekat.. bila buka yg licin dua2 bole lekat.. hehe faham2 ja laa...
Cuti ~ Guru : cutinya da terancang.. ikut takwim persekolahan.. PT cuti tak terancang, kalau yg layak cuti setahun 20 hari ke 25 hari ka, bole la cuti bila2 masa dlm setahun...

tapi apa yg sama antara PT & Guru ini...:
sama-sama PENJAWAT AWAM... sama-sama MAKIN GAJI... sama-sama KULI kerajaan..
so tak ada beza.. jadi jalankan laa tanggunjawab dengan jujur.. ikhlas.. yang penting HAPPY
(^_________________^)

_________________________________________________________
jangan kau pandang BIBIR YANG MANIS itu, kerna ia bisa mengHANCURkan
jangan kau pandang WAJAH YANG INDAH itu, kerna ia bisa meRACUNmu
_________________________________________________________

No comments:

Post a Comment

 

mrmnj Copyright © 2014 Designed by LizQasandra LizQasandra