12 July 2008

BERTUDUNG LAMBANG KEWANITAAN

Hadis Rasulullah:
Allah melaknat orang lelaki yang menyerupai wanita, dan wanita yang menyerupai lelaki. (Riwayat Al Bukhari, Abu Daud dan At Tirmizi)

Allah telah mewajibkan wanita untuk memakai tudung. Ianya dilihat sebagai pakaian yang memelihara diri dan menjaga maruah wanita itu sendiri. Sesungguhnya inilah perbezaan terbesar antara lelaki dan wanita. Wanita tidak sewenang-wenangnya layak untuk mendedahkan rambut, menjadi tontonan masyarakat umum. Apa lagi rambut yang dipotong pendek ala lelaki.

"...Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya,..."
(Surah an-Nur:31

Allah sangat bijak dalam mengatur apa sahaja yang diciptakan-Nya.
Misalnya manusia diciptakan dengan dua jenis. Iaitu ada Lelaki dan Perempuan. Lelaki dijadikan dengan sifat-sifat kelelakian. Manakala perempuan pula dijadikan dengan sifat-sifat keperempuanannya. Justeru itulah Allah mewajibkan agar wanita bertudung. 
Secara mudahnya, ini dapat membezakan antara Lelaki dan Perempuan. 
Jadilah Wanita Sejati. Memakai tudung adalah wajib dilakukan oleh setiap wanita Muslim. Tapi ada juga wanita bertudung tetapi tomboy, terlibat dengan lesbian, merokok dan sebagainya. 

Alangkah baiknya jika seorang wanita bertudung, juga dapat 'menutupi' dirinya dari melakukan perkara-perkara yang menjadi penyeri taman. Mengeluarkan bau yang harum dan disukai ramai.

No comments:

Post a Comment

 

mrmnj Copyright © 2014 Designed by LizQasandra LizQasandra